
11-18-10 Evidence of Iran Nuclear Weapons Program May Be Fraudulent

By Gareth Porter

  

From Truthout  | Original Article

  

Since 2007, the International Atomic Energy Agency (IAEA) - with the support of the United
States, Israel and European allies UK, France and Germany - has been demanding that Iran
explain a set of purported internal documents portraying a covert Iranian military program of
research and development of nuclear weapons. The "laptop documents," supposedly obtained
from a stolen Iranian computer by an unknown source and given to US intelligence in 2004,
include a series of drawings of a missile re-entry vehicle that appears to be an effort to
accommodate a nuclear weapon, as well as reports on high explosives testing for what
appeared to be a detonator for a nuclear weapon.

  

In one report after another, the IAEA has suggested that Iran has failed to cooperate with its
inquiry into that alleged research, and that the agency, therefore, cannot verify that it has not
diverted nuclear material to military purposes.

  

That issue remains central to US policy toward Iran. The Obama administration says there can
be no diplomatic negotiations with Iran unless Iran satisfies the IAEA fully in regard to the
allegations derived from the documents that it had covert nuclear weapons program.

  

That position is based on the premise that the intelligence documents that Iran has been asked
to explain are genuine. The evidence now available, however, indicates that they are
fabrications.

  

The drawings of the Iranian missile warhead that were said by the IAEA to show an intent to
accommodate a nuclear weapon actually depict a missile design that Iran is now known to have
already abandoned in favor of an improved model by the time the technical drawings were
allegedly made. And one of the major components of the purported Iranian military research
program allegedly included a project labeled with a number that turns out to have been
assigned by Iran's civilian nuclear authority years before the covert program is said to have
been initiated.

 1 / 10

http://www.truth-out.org/the-iaea-and-fraudulent-iranian-nuclear-documents65241


11-18-10 Evidence of Iran Nuclear Weapons Program May Be Fraudulent

  

The former head of the agency's safeguards department, Olli Heinonen, who shaped its
approach to the issue of the intelligence documents from 2005 and 2010, has offered no real
explanation for these anomalies in recent interviews with Truthout.

  

These telltale indicators of fraud bring into question the central pillar of the case against Iran
and raise more fundamental questions about the handling of the Iranian nuclear issue by the
IAEA, the United States and its key European allies.

  

Drawings of the Wrong Missile Warhead

  

In mid-July 2005, in an effort to get the IAEA fully behind the Bush administration's effort to refer
the Iranian nuclear dossier to the United Nations Security Council, Robert Joseph, US
undersecretary of state for arms control and international security, made a formal presentation
on the purported Iranian nuclear weapons program documents to the agency's leading officials
in Vienna. Joseph flashed excerpts from the documents on the screen, giving special attention
to the series of technical drawings or "schematics" showing 18 different ways of fitting an
unidentified payload into the re-entry vehicle or "warhead" of Iran's medium-range ballistic
missile, the Shahab-3.

  

When IAEA analysts were allowed to study the documents, however, they discovered that those
schematics were based on a re-entry vehicle that the analysts knew had already been
abandoned by the Iranian military in favor of a new, improved design. The warhead shown in
the schematics had the familiar "dunce cap" shape of the original North Korean No Dong
missile, which Iran had acquired in the mid-1990s, as former IAEA Safeguards Department
Chief Olli Heinonen confirmed to this writer in an interview on November 5. But when Iran had
flight tested a new missile in mid-2004, it did not have that dunce cap warhead, but a new
"triconic" or "baby bottle" shape, which was more aerodynamic than the one on the original
Iranian missile.

  

The laptop documents had depicted the wrong re-entry vehicle being redesigned.

  

When I asked Heinonen, now a senior fellow at Harvard University's Belfer Center, why Iran's

 2 / 10



11-18-10 Evidence of Iran Nuclear Weapons Program May Be Fraudulent

purported secret nuclear weapons research program would redesign the warhead of a missile
that the Iranian military had already decided to replace with an improved model, he suggested
that the group that had done the schematics had no relationship with the Iranian missile
program. "It looks from that information that this group was working with this individual," said
Heinonen, referring to Dr. Mohsen Fakrizadeh, the man named in the documents as heading
the research program. "It was not working with the missile program."

  

Heinonen's claim that the covert nuclear weapon program had no link to the regular missile
program is not supported by the intelligence documents themselves. The IAEA describes what
is purported to be a one-page letter from Fakrizadeh to the Shahid Hemat Industrial Group
dated March 3, 2003, "seeking assistance with the prompt transfer of data" for the work on
redesigning the re-entry vehicle.

  

Shahid Hemat, which is part of the Iranian military's Defense Industries Organization, was
involved in testing the engine for the Shahab-3 and, in particular, in working on aerodynamic
properties and control systems for Iranian missiles, all of which were reported in the US news
media. "Project 11" was the code name given to the purported re-entry vehicle project.

  

Heinonen also suggested that the program's engineers could have been ordered to redesign
the older Shahab-3 model before the decision was made by the missile program to switch to a
newer model and that it couldn't change its work plan once it was decided.

  

However, according to Mike Elleman, lead author of the most authoritative study  of the Iranian
missile program thus far, published by the London-based International Institute for Strategic
Studies (IISS) last May, Iran introduced the major innovations in the design of the
medium-range missile, including a longer, lighter airframe and the new warhead shape, over a
period of two to five years. Elleman, told me in an interview that the redesign of the re-entry
vehicle must have begun in 2002 at the latest.

  

The schematics on the laptop documents' redesigned warhead were dated March-April 2003,
according to the IAEA report of May 2008.

  

Heinonen's explanation assumes that the Iranian military ordered an engineer to organize a
project to redesign the warhead on its intermediate-range ballistic missile to accommodate a

 3 / 10

http://www.iiss.org/publications/strategic-dossiers/irans-ballistic-missile-capabilities/?locale=en


11-18-10 Evidence of Iran Nuclear Weapons Program May Be Fraudulent

nuclear payload, but kept the project in the dark about its plans to replace the Shahab-3 with a
completely new and improved model.

  

That assumption appears wholly implausible, because the reason for the shift to the new
missile, according to the IISS study, was that the Shahab-3, purchased from North Korea in the
early to mid-1990s, had a range of only 800 to 1,000 km, depending on the weight of the
payload. Thus, it was incapable of reaching Israel. The new missile, later named the Ghadr-1,
could carry a payload of conventional high-explosives 1,500 to 1,600 kilometers, bringing Israel
within the reach of an Iranian missile for the first time.

  

The missile warhead anomaly is a particularly telling sign of fraud, because someone intending
to fabricate such technical drawings of a re-entry vehicle could not have known that Iran had
abandoned the Shahab-3 in favor of the more advanced Ghadr-1 until after mid-August 2004.
As the IISS study points out, the August 11, 2004, test launch was the first indication to the
outside world that a new missile with a triconic warhead had been developed. Before that test,
Elleman told me, "No information was available that they were modifying the warhead."

  

After that test, however, it would have been too late to redo the re-entry vehicle studies, which
would have the biggest impact on news media coverage and political opinion.

  

Iranian statements about the Shahab-3 missile would have been misleading for anyone
attempting to fabricate these schematics. The IISS study recalls that Iran had said in early 2001
that the Shahab-3 had entered "serial production" and declared in July 2003 that it was
"operational." The IISS study observes, however, that the announcement came only after the
US invasion of Iraq, when Iran felt an urgent need to claim an operational missile capability. The
study says it is "very dubious" that the missile was ever produced in significant numbers.

  

Skepticism and Resistance at the IAEA

  

A second inconsistency between the laptop documents and the established facts emerged only
in 2008. At a briefing for IAEA member states in February 2008, Heinonen displayed an
organization chart  of the purported research program, showing a "Project 5" with two
sub-projects: "Project 5/13" for uranium conversion and "Project 5/15" for uranium ore
processing. Kimia Maadan, a private Iranian firm, is shown to be running "Project 5."

 4 / 10

http://www.isis-online.org/publications/iran/IAEA_Briefing_Weaponization.pdf


11-18-10 Evidence of Iran Nuclear Weapons Program May Be Fraudulent

  

One of the key documents in the collection, a one-page flow sheet for a uranium-conversion
process, dated May 2003, with Kimia Maadan's name on it, is marked "Project 5/13."

  

Bush administration hardliners and the IAEA safeguard department had been convinced in the
2004-2005 period that Kimia Maadan was a front for the Iranian military. In a 2005 report, the
IAEA questioned  how that company, with such "limited experience in ore processing," could
have established an ore processing plant at Gchine in such a short time from 2000 to mid-2001
on its own.

  

But in January 2008, Iran provided documents  to the IAEA showing that Kimia Maadan had
actually been created by the civilian Atomic Energy Organization of Iran (AEOI) in 2000 solely to
carry out a contract to design, build and put into operation an ore-processing facility. The
documents also established that the firm's core staff consisted entirely of experts who had
previously worked for AEOI's Ore Processing Center and that the conceptual design and other
technical information had been provided to Kimia Maadan by AEOI.

  

The forces against independent journalism are growing. Help Truthout keep up the fight
against ignorance and regression! Support us here.

  

But the most explosive new evidence  provided by Iran showed that the code number of
"Project 5/15" on ore processing, supposedly assigned by the Iranian military's secret nuclear
weapon research program, had actually been assigned by the AEOI more than two years before
the purported nuclear weapons program had been started. In the context of the documents on
Kimia Maadan's relationship with AEOI, the IAEA report of February 2008 acknowledged, "A
decision to construct a UOC [uranium ore concentration] plant at Gchine, known as 'project
5/15,' was made August 25, 1999."

  

An unpublished paper by the IAEA safeguards department, leaked to the media and the
Washington, DC-based Institute for Science and International Security (ISIS) in 2009, identified
early 2002 as the formal beginning of what it called the Iranian military's "warhead development
program."

  

 5 / 10

http://www.iaea.org/Publications/Documents/Board/2005/gov2005-67.pdf
http://www.iaea.org/Publications/Documents/Board/2008/gov2008-4.pdf
http://www.truth-out.org/act-now-join-truthout-movement
http://www.truth-out.org/act-now-join-truthout-movement
http://www.iaea.org/Publications/Documents/Board/2008/gov2008-4.pdf
http://www.isis-online.org/publications/iran/IAEA_info_3October2009.pdf


11-18-10 Evidence of Iran Nuclear Weapons Program May Be Fraudulent

Asked about this contradiction, Heinonen told me he couldn't answer the question, because he
did not recall the specific dates involved.

  

After the IAEA had acquired that new evidence of fraud in January 2008, an IAEA official
familiar with the internal debate inside the agency told me that some IAEA officials had
demanded that the agency distance itself publicly from the intelligence documents. But IAEA
reports made no concession to those demands. Instead, beginning with the May 2008 report,
the agency began to use language implying that the documents were considered reliable.

  

Behind the scenes, a conflict was about to boil over between Heinonen and then IAEA Director
General Mohammed ElBaradei, who was skeptical about the authenticity of the laptop
documents and refused to give them any official IAEA endorsement. In late 2008, Heinonen
began pushing ElBaradei to approve publication of his department's favorable assessment of
the intelligence documents, which concluded that Iran had done research and development on
nuclear weapons components and speculated that it was continuing to do so.

  

But ElBaradei refused to do so and in August 2009, diplomats from the UK, France and
Germany, who were supporting Heinonen's view of the documents, leaked to Reuters  and Th
e Associated Press
that, for nearly a year, ElBaradei had been suppressing "credible" evidence of Iran's covert work
on nuclear weapons.

  

ElBaradei responded to those political pressures to publish the safeguards department
speculative study in an interview with The Hindu on October 1, 2009, in which he declared ,
"The IAEA is not making any judgment at all whether Iran even had weaponisation studies
before because there is a major question of authenticity of the documents."

  

Evidence of Israel's Role

  

The origin of the laptop documents may never be proven conclusively, but the accumulated
evidence points to Israel as the source. As early as 1995, the head of the Israel Defense
Forces' military intelligence research and assessment division, Yaakov Amidror, tried unsucces
sfully  to
persuade his American counterparts that Iran was planning to "go nuclear." By 2003-2004,

 6 / 10

http://uk.reuters.com/article/idUKN2052011920090820
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3764997,00.html
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3764997,00.html
http://www.iaea.org/NewsCenter/Transcripts/2009/hindu011009.html
http://www.jcpa.org/JCPA/Templates/ShowPage.asp?DBID=1&amp;TMID=111&amp;LNGID=1&amp;FID=376&amp;PID=0&amp;IID=2053
http://www.jcpa.org/JCPA/Templates/ShowPage.asp?DBID=1&amp;TMID=111&amp;LNGID=1&amp;FID=376&amp;PID=0&amp;IID=2053


11-18-10 Evidence of Iran Nuclear Weapons Program May Be Fraudulent

Mossad's reporting on the Iranian nuclear program was viewed by high-ranking CIA officials as
an effort to pressure the Bush administration into considering military action against Iran's
nuclear sites, according to Israeli sources cited by a 
pro-Israeli news service
.

  

In the summer of 2003, Israel's international intelligence agency, Mossad, had established an
aggressive program aimed at exerting influence on the Iran nuclear issue by leaking alleged
intelligence to governments and the news media, as Israeli officials acknowledged to journalists
Douglas Frantz and Catherine Collins. According to the book, " The Nuclear Jihadist ," as part of
the program, Mossad sometimes passed on purported Iranian documents supposedly obtained
by Israeli spies inside Iran.

  

German sources have suggested that the intelligence documents were conveyed to the US
government, directly or indirectly, by a group that had been collaborating closely with Mossad.
Soon after Secretary of State Colin Powell made the existence of the laptop documents public
in November 2004, Karsten Voight, the coordinator of German-American cooperation in the
German Foreign Ministry, was quoted  in The Wall Street Journal as saying that they had been
transferred by an Iranian "dissident group." A second German source familiar with the case was
even more explicit. "I can assure you," the source told me in 2007, "that the documents came
from the Iranian resistance organization." That was a reference to the Mujahideen-E-Khalq
(MEK), also known as the People's Mujahideen of Iran, the armed Iranian exile group
designated as a terrorist organization by the US State Department.

  

The National Council of Resistance in Iran (NCRI), the political arm of the MEK, was generally
credited by the news media with having revealed the existence of the Iranian nuclear facilities at
Natanz and Arak in an August 2002 press conference in Washington, DC. Later, however,
IAEA, Israeli and Iranian dissident sources all said that the NCRI had gotten the intelligence on
the sites from Mossad.

  

An IAEA official told Seymour Hersh  that the Israelis were behind the revelation of the sites
and two journalists from Der Spiegel reported  the same
thing. So did an adviser to an Iranian monarchist group, speaking to a writer for 
The New Yorker
. That episode was not isolated, but was part of a broader pattern of Israeli cooperation with the
MEK in providing intelligence intended to influence the CIA and the IAEA. Israeli authors
Melman and Javadanfar, who claimed to have good sources in Mossad, wrote in their 2007 
book

 7 / 10

http://www.jonathanpollard.org/2004/090104b.htm
http://www.amazon.com/Nuclear-Jihadist-Dangerous-Secrets-Stopped/dp/0446199575
http://www.iranvajahan.net/cgi-bin/news.pl?l=en&amp;y=2004&amp;m=11&amp;d=22&amp;a=5
http://books.google.com/books?id=VWHv-M3zWmwC&amp;printsec=frontcover&amp;dq=chain+of+command&amp;source=bl&amp;ots=sW8oa3_q4W&amp;sig=oTSqXjPzDN1vCl-LGPRmXUkFddE&amp;hl=en&amp;ei=GQHCTObbNsP-8Aat45HtBA&amp;sa=X&amp;oi=book_result&amp;ct=result&amp;resnum=2&amp;ved=0CDIQ6AEwAQ#v=onepage&amp;q&amp;f=false
http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,701109,00.html
http://www.newyorker.com/archive/2006/03/06/060306fa_fact_bruck
http://www.amazon.com/Nuclear-Sphinx-Tehran-Mahmoud-Ahmadinejad/dp/0786718870


11-18-10 Evidence of Iran Nuclear Weapons Program May Be Fraudulent

that Israeli intelligence had "laundered" intelligence to the IAEA by providing it to Iranian
opposition groups, especially the NCRI.

  

Israeli officials also went to extraordinary lengths to publicize the story of covert Iranian
experiments on a key component of a nuclear weapon, which was one of messages the
intelligence documents conveyed. As a result of satellite intelligence brought to the attention of
the IAEA  in
2004 by Undersecretary of State John Bolton, the IAEA requested two separate investigations
at the main Iran military research center at Parchin. The investigations, in January 
2005
and November 
2005
, were aimed at examining the charge that Iran was using facilities at Parchin to test high
explosives used in the detonation of a nuclear weapon. In each investigation, the IAEA
investigators were allowed complete freedom to search and take environmental samples at any
five buildings in the complex and their surroundings. But they failed to find any evidence of any
Iranian nuclear weapons-related experiments.

  

At that point, Israeli intelligence came up with a new story. Hersh reported  that, earlier in 2006,
Mossad had given the CIA an intelligence report - purportedly from one of its agents inside Iran
- claiming that the Iranian military had been "testing trigger mechanisms" for a nuclear weapon.
The experiment supposedly involved simulating a nuclear explosion without using any nuclear
material, so that it could not be detected by the IAEA. But there were no specifics on which to
base an IAEA investigation - no test site specified and no diagrams - and CIA officials told
Hersh they could not learn anything more about the identity of the alleged Israeli agent.

  

The CIA evidently did not regard the Israeli claim as credible, because the intelligence
community issued a National Intelligence Estimate (NIE) in late 2007, which said that Iran had
ended all work on nuclear weapons in 2003 and had not restarted it. Israel expressed dismay at
the US intelligence estimate, but Israeli officials admitted  that the official position that Iran was
still working actively on a nuclear weapon was based on an assumption rather than any hard
evidence.

  

Israel encountered yet another problem in its effort to promote the covert Iranian nuclear
weapon narrative. The IAEA analysts doubted that Iran would be able to develop a nuclear
weapon small enough to fit into the missile it had tested in 2004 without foreign assistance, as
David Albright, former IAEA contract officer and director of the Institute for Science and
International Security, wrote in a letter to The New York Times  in November 2005.

 8 / 10

http://www.newyorker.com/archive/2006/11/27/061127fa_fact
http://www.newyorker.com/archive/2006/11/27/061127fa_fact
http://www.iaea.org/Publications/Documents/Board/2005/gov2005-67.pdf
http://www.iaea.org/Publications/Documents/Board/2005/gov2005-87.pdf
http://www.newyorker.com/archive/2006/11/27/061127fa_fact
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3483116,00.html
http://lewis.armscontrolwonk.com/archive/858/sanger-hypes-the-laptop


11-18-10 Evidence of Iran Nuclear Weapons Program May Be Fraudulent

  

Sometime between February and May, however, yet another purported Iranian document
conveniently materialized that addressed the problem of the US NIE and the "small bomb" issue
noted by Albright. The document was a long, Farsi-language report purporting to be about the
testing of a system to detonate high explosives in hemispherical arrangement. Based on the
new document, the IAEA safeguard department concluded  that the "implosion system" on
which it assumed Iran was working "could be contained within a payload container believed to
be small enough to fit into the re-entry body chamber of the Shahab-3 missile."

  

The document was given to the IAEA by a "Member State," which was not identified in the leak
ed excerpts
from an unpublished IAEA report describing it. But Albright, who knows Heinonen well, told me
in a September 2008 interview, that the state in question was "probably Israel."

  

The day before the Reuters and Associated Press stories attacking ElBaradei over his refusal to
publish the report appeared in August 2009, the Israeli daily Haaretz reported  that Israel "has
been striving to pressure the IAEA through friendly nations and have it release the censored
annex." The operation was being handled by the director general of the Israel Atomic Energy
Commission and the Foreign Ministry, according to the report. The Israeli objective, Haaretz
reported, was to "prove that the Iranian effort to develop nuclear weapons is continuing,
contrary to the claims that Tehran stopped its nuclear program in 2003."

  

Rethinking the Case Against Iran 

  

Once the intelligence documents that have been used to indict Iran as plotting to build nuclear
weapons are discounted as fabrications likely perpetrated by a self-interested party, there is no
solid basis for the US policy of trying to coerce Iran into ending all uranium enrichment. And
there is no reason for insisting that Iran must explain the allegations in those documents to the
IAEA as a condition for any future US-Iran negotiations.

  

News coverage of the purported intelligence documents over the past few years has created yet
another false narrative that distorts public discourse on the subject. Almost entirely ignored is
the possibility that the real aim of Iran's nuclear program is to maintain a bargaining chip with
the United States, and to have a breakout capability to serve as a deterrent to a US or Israeli
attack on Iran.

 9 / 10

http://www.isis-online.org/publications/iran/IAEA_info_3October2009.pdf
http://www.isis-online.org/publications/iran/IAEA_info_3October2009.pdf
http://www.isis-online.org/publications/iran/IAEA_info_3October2009.pdf
http://www.haaretz.com/print-edition/news/sources-un-watchdog-hiding-evidence-on-iran-nuclear-program-1.282217


11-18-10 Evidence of Iran Nuclear Weapons Program May Be Fraudulent

  

The evidence that documents at the center of the case for a covert Iranian nuclear weapons
program are fraudulent suggests the need for a strategic reset on Iran policy. It raises both the
possibility and the need for serious exploration of a diplomatic solution for the full range of
issues dividing the two countries, which is the only sensible strategy for ensuring that Iran stays
a non-nuclear state.

  

 10 / 10


